فرودگاه شهدای ایلام


تاریخچه فرودگاه ایلام


تصمیم برای ساخت فرودگاه ایلام در سال 1368 پس از سفر رهبر جمهوری اسلامی به شهر گرفته شد. بنابر فرمان ایشان مبنی بر ساخت فرودگاه در این استان جهت توسعه و رفع محرومیت مطالعات اولیه آن آغاز شد. پس از تحقیقات کارشناسان، منطقه چشمه کبود به علت مسطح بودن این قسمت نسبت به دیگر بخش های استان برای ساخت فرودگاه انتخاب شد. این فرودگاه با مساحتی برابر با 283 هکتار در سال 1375 با حضور رییس جمهور وقت افتتاح شد. اولین پرواز این فرودگاه توسط شرکت هواپیمائی آسمان و هواپیمای ATR72 برنامه ریزی و اجرا شد. در سال 1387 عملیات افزایش طول باند و کم کردن شیب آن انجام گرفت.

درباره فرودگاه ایلام

این فرودگاه در فاصله 10 کیلومتری در قسمت جنوبی شهر ایلام و در ارتفاع 1342 متری از سطح دریا واقع شده است. فرودگاه ایلام تنها فرودگاه فعال در استان ایلام می باشد. در حال حاضر 74 پرواز در هفته در این فرودگاه برنامه ریزی و اجرا می شود که آن را به شانزدهمین فرودگاه پرتردد ایران تبدیل کرده است. این فرودگاه از لحاظ اهمیت و تردد دومین فرودگاه غرب کشور محسوب می‌شود.

فرودگاه دارای باند پروازی با طول 3200 متر و عرض 60 متر است که ظرفیت پذیرش هواپیماهای متوسط پیکر A320  و B737 را دارا می‌باشد. از دستگاه های ناوبری پیشرفته ای که در این فرودگاه نصب هستند می توان دستگاه NDB، دستگاه DME، دستگاه DVOR و دستگاه RVR ILS/DME(CAT I) را نام برد. همینطور سیستم روشنایی باند و اپرون و PAPI جهت انجام عملیات پروازی شبانه می‌باشد. مساحت اپرون حدود 28000 مترمربع بوده که ظرفیت ارائه خدمات به سه پرواز همزمان از نوع A320,F100,B146 را دارا می‌باشد.

ظرفیت پذیرش و جابجایی مسافر و بار با در نظر گرفتن دو پرواز همزمان فوکر100 در ساعت، حدود 18 میلیون مسافر در سال می باشد. که به منظور رسیدن به این هدف ترمینال بین المللی به مساحت 6000 مترمربع در کنار ترمینال کنونی در حال احداث می‌باشد. در خرداد ماه سال 1395 فرودگاه شهدای ایلام از فرودگاه داخلی به فرودگاه بین المللی (مرز هوایی) ارتقا یافته و تاکنون چندین پرواز به عتبات عالیات از جمله نجف اشرف از این فرودگاه انجام گرفته است.

باند پروازی فرودگاه ایلام

ترمینال فرودگاه ایلام

این فرودگاه همانند دیگر فرودگاه های کوچک کشور تنها دارای یک ترمینال است. در کنار این ترمینال، در حال ساخت ترمینال بین المللی هستند که به زودی عملیات آن به پایان خواهد رسید و پروازهای خارجی به این ترمینال منتقل خواهد شد. در حال حاضر از ترمینال داخلی برای انجام کلیه پروازها استفاده می‌شود. مسیر پروازهای ورودی و خروجی این ترمینال به صورت مجزا می باشد. و دارای دو سالن عمومی و ترانزیت برای پروازهای خروجی می باشد.

https://mrbilit.com/mag/ilam-airport/

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با زبان بدن 8 حیوان خانگی

پروازهای توقف دار را بررسی کنید