حمام وزیری

 ساری مرکز استان مازندران از شمالی ترین شهرهای ایران است و سالانه میزبان خیل عظیمی از مسافران از اقصی نقاط کشور می باشد. با اطمینان می توان گفت تا هر فرصتی برای افراد اهل سفر پیش می آید، از آن استفاده کرده و خود را به شمال و دریای خزر می رسانند تا نهایت لذت را از تعطیلات ببرند. فارغ از دریای خزر و سواحل آن، ساری مملو از جاذبه های گردشگری بوده که موجب کشش مسافران به آن می شود.

حمام وزیری (۱۳۹۹) | عکس ، آدرس ، نقشه و هر آنچه باید بدانید - کجارو

برخی از این جاذبه ها تفریحی و برخی دیگر تاریخی هستند و مخاطبان خاص خود را جذب می کنند. در اینجا می خواهیم شما را با یکی از حمام های باستانی خانوادگی و با اصالت به نام حمام وزیری که در یک محله قدیمی تاسیس شده، آشنا کنیم. این حمام اثری است که از عصر قاجاریه باقی مانده و در یک بازه زمانی، جزء عمارت وزیری محسوب می شد. برای اینکه تعداد قابل توجه ای از جاذبه های ساری را یک جا ببیند، سری به کوچه آب انبارنو که در خیابان انقلاب قرار دارد، بزنید. این کوچه از محله های کهن و بنام ساری است که چند جاذبه باستانی معروف که اغلب متعلق به دوره قاجاریه هستند را در خود جای داده است. سراغ حمام وزیری را نزدیک خانه کلبادی بگیرید.

آثار بجای مانده در این کوچه، همگی در چارچوب یک موزه تحت عنوان موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی معرفی شده و در مدیریت موزه تاریخ ساری قرار دارد. این موزه به سه قسمت عمده تقسیم می شود و شامل: خانه کلبادی، حمام کلبادی و حمام وزیری می باشد. مهم ترین بخش این موزه همان خانه کلبادی است که قدمت آن به اواخر عصر قاجاریه بر می گردد و یک خانه با معماری ایرانی می باشد. در حیاط این خانه یک درب ورودی وجود دارد که هدایت کننده بازدیدکنندگان به حمام وزیری می باشد. متراژ این حمام تقریبا 200 مترمربع بوده و تمام اجزای یک حمام قدیمی ایرانی از جمله: ورودی، رخت کن، دهلیز، گرم‌ خانه، انبار آب گرم و آب سرد و سرویس‌های بهداشتی را در بر می گیرد. حمام وزیری قسمتی از منزل خانواده وزیری بوده که با گذشت زمان بخش هایی از آن جدا شد و طی بازسازی هایی که روی آن صورت گرفت به محلی جداگانه برای بازدید تبدیل گشت. این حمام در واقع در بخش شمالی خانه کلبادی مستقر شده است. سال ها پیش برای رفتن به حمام وزیری دو راه وجود داشت که یکی از آنها همان کوچه آب انبار نو بوده که در آن قرار دارد و راه بعدی خیابان ۱۸ دی می باشد. در حال حاضر از هیچ کدام از این دو راه نمی توان وارد حمام شد زیرا مسیر آنها به حمام مسدود شده است و تنها راه ورود همان حیاط خانه کلبادی می باشد. اگر می خواهید به دیدن این حمام قدیمی در ساری بروید، بهتر است ابتدا سری به مجله مستر بلیط بزنید و در آنجا اطلاعات لازم در خصوص گردشگری را بدست آورید.

تاریخچه

دیرینگی حمام وزیری به سال های آخر عمر قاجار بر می گردد. همانطور که در بالا اشاره کردیم بخشی از خانه معروف وزیری بود که به خانواده وزیری ها تعلق داشت. با گذشت زمان از این خانه با شکوه تنها حمام عظیم آن بر جای ماند و عمارت اصلی ویران شد و این اتفاق موجب گشت تا نام عمارت بر روی حمام آن باقی بماند. بازار والاتبار نام بازاری است که بر ویرانه های خانه وزیری ساخته شد. سازمان میراث فرهنگی در سال 1379 تصمیم به مرمت این حمام آسیب دیده گرفت و از آنجایی که از حیث تاریخی اهمیت زیادی داشت در مهرماه سال 1381 در لیست آثار ملی ثبت گردید. معماری خاص این بنا و مصالح به کار گرفته شده در آن موجب شده حمام وزیری به یکی از سازه های تاریخی و مهم ساری تبدیل شود.

 https://mrbilit.com/mag/vaziri-bath/

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با زبان بدن 8 حیوان خانگی

فرودگاه شهدای ایلام

پروازهای توقف دار را بررسی کنید